AM — Graphic design studio

Design kan lede og forandre

Afsnit 10

I det tiende afsnit ’Design Kan lede og forandre’ beskæftiger vi os med designs evne til at skabe engagerende processer der kan skubbe virksomheder, bestyrelser og direktioner mod fremgang. Afsnittets gæster er direktør på forandringsbureauet Workz, Ask Agger, og direktionsrådgiver Henriette Divert-Hendricks, som sammen forsøger at belyse hvad design kan i forhold til ledelse og forandringsstrategier.

Det kan være angstprovokerende at tænke ud af boksen. Grundlæggende frygter vi måske at ydmyge os selv i virksomheden, ved at bryde det traditionelle mønster. Det handler dog måske om, som Ask Agger understreger at gøre ”medarbejderne til hovedpersoner, i stedet for statister” i virksomheden.

”Gamification” er en løsning som Ask Agger beskæftiger sig med, og som kan samle virksomheder og mennesker gennem simulering af ledelsesstrategier. Det er endda ikke en nyudsprungen ide, men bygger derimod på ideer og brætspil som blev designet før bøger om ledelse og strategi nogensinde så dagens lys.

I sin bog Medfortæller (2016) berører Ask Agger hvordan vi er gået fra at være ”passive modtagere af andres fortællinger” til at leve i en verden fyldt med fortællings-valgmuligheder. Så hvorfor ikke motivere virksomhederne til at åbne op for disse fortællinger?

”Vi leger bare” mentaliteten er altså noget der kan være angstforløsende, og noget som kan bryde med ideer der kun holder os tilbage i de korporative sammenhænge. I stedet må man, ifølge Henriette Divert-Hendricks, være åben for at være refleksiv, nytænkende og skabe innovative narrativer:

”Et af de dogmer der dog er, når det handler om at forandre adfærd – det er at vi, dybest set, står på en brændende platform hvor vi skal skynde os at stramme os an.”

Henriette beskæftiger sig med adfærdsændringer og optimering på daglig basis, i forhold til bestyrelser og direktioner, hvor ønsket er at disse tager fælles ejerskab af praktiske, frem for hypotetiske, strategier der kan samle virksomheden hver dag.

Et eksempel på en virksomhed der ikke er bange for ”vi leger bare ”-mentaliteten, er LEGO, hvori ledelsen oplever en succesrighed globalt grundet deres evne til ikke at være bange for at interagere og lege – i stedet for at falde tilbage på det, Ask Agger kalder, ”autopilot” hvor man ikke tør tage springet.

I sidste ende handler det måske om at skabe strategier og praktiske designs der kan danne en ramme om vores samtale. Hvis design kan åbne samtalen op og være vores ”visuelle samtalepartner” ved at tage noget ellers-kompliceret og gøre det brugbart, kan det så ikke også lede virksomheden på vej mod fremgang.

”Ledere blev måske ledere ved at have de rette svar […] Nu skal de stille de bare stille de rigtige spørgsmål.” – Ask Agger

Design Kan… er et branding-, og designpodcast, kreeret af det grafiske designbureau AM. Dets vært, Kristina May, er CEO, brandspecialist og partner i det københavnske bureau og vil, sammen med interessante gæster, undersøge alt fra flyvske ideer og konkrete koncepter der muligt kan kaste lys over spørgsmålet – hvad er det design egentlig kan?

 

Ask Agger, direktør for Workz og forfatter.

https://www.linkedin.com/in/askagger/?originalSubdomain=dk

https://workz.dk/

https://www.gyldendal.dk/produkter/ask-agger/medfort%C3%A6ller-40107/andet-9788702183078

Henriette Divert-Hendricks, selvstændig bestyrelses- og direktionsrådgiver.

https://www.linkedin.com/in/henriette-divert-hendricks-2778161/?originalSubdomain=dk#experience-section

Design kan

Vi tror på at design kan være mere end bare smukt. Det kan få folk til at føle noget og det kan gøre en reel forskel. I podcasten udforsker vi alle aspekter ved det kæmpestore emne, som branding er. Vi dykker ned i idéer og projekter, taler med fagpersoner og virksomheder, og vi samler dem, som arbejder aktivt med design og branding hver dag, og som ikke mindst har stærke holdninger til emnet.