AM Copenhagen — Strategic Design Studio
Contact

Design kan høres

Afsnit 20

”Bare med musikken, kan du ændre hele filmen. Du kan gå fra en romantisk film til en gyser, bare ved at ændre musikken. Det [musikken] er stemning og det er følelser” – Lars Mitch Fischermann (20.27)

Lyd og musik skaber miljøer og situationer. Det danner associationer og får os til at føle, og det kan hjælpe en virksomhed med at forstærke deres budskab. Men hvad er et godt lyddesign? Og hvor stor en rolle spiller lyddesign i dag? Det er blot nogle af de spørgsmål AM’s design- og brandingspecialist, Kristina May Pries, forsøger at finde svar på i dette afsnit, der tuner ind på alt lige fra høresansen, som orienteringsapparat til gråzoner i copyrightpolitik.

Genkendelighed er nøgleordet, for alle tre eksperter, når det gælder et godt lyddesign. Hvis vi kan genkende lyden, og den danner de helt rigtige associationer, som virksomheden har haft til hensigt, er det et vellykket design.

”Det er vel lidt ligesom vores gang fra at have trykket på knapper før, på en telefon, og nu faker vi knaplyde på telefonskærme, hvor der slet ikke er behov for knaplyde. Det er bare for at få respons […] vi har brug for lyd til at vise, at vi interagerer med noget” – Kristina May Pries

Studiet bliver omdannet til en solrig sandstrand, da Lars Mitch Fischermann afspiller musikken fra en Malibu-reklame, for at illustrere dens evne til at skabe en stemning. Men det er ikke den eneste egenskab ved lyd, og Daniel Schougaard, der har designet lyden i Mobilepay, forklarer at lyden er inspireret af en fysisk handling, og skal signalere en sikker transaktion.

Denne type lyddesign understreger et stigende fokus på lyddesign i produkter, som f.eks. biler og telefoner, der i dag produceres lydløse. I den sammenhæng, skal lyd få os til at føle os trygge, og få produktet til at fremstå troværdigt, sikkert og genkendeligt.

Vi bruger lyd, på helt andre måder, end tidligere, og lyd, som fortællingsform er populært, som aldrig før. I podcasts er lyd, bl.a. med til at dramatisere og forstærke en fortælling samt fremhæve vigtige pointer.

”Ny forskning viser, at de områder i hjernen, når vi lytter til en podcast, det er de samme, der aktiveres, når vi læser. Så det minder faktisk mere om læsning at høre podcast, fordi vi bruger det samme associationsapparat. Det bruger vi ikke, når vi ser film, for der er sanserne meget mere fyldt op”  Daniel Schougaard

I dette afsnit af Design Kan, gennemgår panelet eksempler på godt lyddesign, så du kan blive klogere på den ikoniske lyd, du genkender fra Danske Spil eller Mobilepay, eller på en hel musikvideo fra en Mercedes kampagne. Så vil du vide, hvordan man via lyd og musik, kan arbejde med en virksomheds identitet eller brand, så skru op for lyden, når der bliver lyttet til design, der kan høres.

Design Kan… er et branding-, og designpodcast, kreeret af det grafiske designbureau AM. Dets vært, Kristina May, er CEO, brandspecialist og partner i det københavnske bureau og vil, sammen med interessante gæster, undersøge alt fra flyvske ideer og konkrete koncepter der muligt kan kaste lys over spørgsmålet – hvad er det design egentlig kan?

  

Lars Mitch Fischermann, direktør og partner hos Supersonic.
www.linkedin.com/larsmitchfischermann
www.supersonic.dk

Daniel Schougaard, stifter og direktør hos unmute.
www.linkedin.com/danielschougaard
www.unmute.net

 

Design Kan...

Vi tror på at design kan være mere end bare smukt. Det kan få folk til at føle noget og det kan gøre en reel forskel. I podcasten udforsker vi alle aspekter ved det kæmpestore emne, som branding er. Vi dykker ned i idéer og projekter, taler med fagpersoner og virksomheder, og vi samler dem, som arbejder aktivt med design og branding hver dag, og som ikke mindst har stærke holdninger til emnet.